Aalst – Udenhout

30 juni 2006                                                                                                                                     Aalst – Heusden

Voor het eerst lopen we twee dagen achtereen en overnachten in Heusden, Hotel ‘In den Verdwaalde Kogel’. We beginnen in Aalst. We hebben de auto in Udenhout geparkeerd. Met de buurtbus gaan we naar station ’s Hertogenbosch en van daar met de boemel naar Zaltbommel. Net weg, we moeten bijna één uur wachten. Het is warm. Eenmaal in Zaltbommel met de buurtbus naar Aalst, maar ook hier moeten we bijna één uur wachten. Het is al laat als we beginnen aan de wandeling. We lopen het dorp uit en steken de provinciale weg over, over een onverhard pad langs de Drielse Wetering, welke dateert uit 1320. De zon schijnt onbarmhartig. We blijven de Wetering volgen tot de Riemersestraat, gaan rechts af en lopen naar Nederhemert Noord, waar we de pont nemen naar Nederhemert Zuid. Tot mijn schrik zie ik dat de pont na zes uur niet meer vaart en dat het nu al half zes is. We moeten nog een pont! Gelukkig blijkt deze tot tien uur te varen. De pontbaas is een unieke verschijning, blauwe hoed, rode bretels, wit overhemd, strooien hoed, wit haar, witte baard en goud omrande bril met te grote glazen. Het hoogtepunt van vandaag is de tocht langs Kasteel Nederhemert. Het landschap is fraai, niet druk en heeft een leuk natuurkampeerterrein, om te onthouden, het eiland van Nederhemert.               We lopen door de Bernsche Uiterwaard over de Bernsedijk aan op het Bernse veer, die ons kosteloos de Maas overzet. Met dank aan Rijkswaterstaat. Via de dijk lopen we naar Heusden. Het stadje is in de 70-er en 80-er jaren gerestaureerd en de moeite van het bezoeken waard. Onze wijnboer zit ook in Heusden. Bezweet nemen we onze intrek in ‘In Den Verdwaalde Kogel’, waar we onze bagage ongeopend achterlaten op de kamer om eerst een biertje te drinken op het terras. Na een overheerlijke maaltijd, overgoten met witte wijn, in ‘Den Heeren van Heusden’, gaan we vroeg naar bed. De ramen staan wijd open. Het is warm en rumoerig, de terrassen zitten nog overvol.

1 juli 2006                                                                                                                                  Heusden – Udenhout

Na het ontbijt lopen we over de Kooilaan door de Hooibroeke naar Drunen. Bij de Zeedijk gaan we linksaf. Links en rechts liggen wielen, welke grote aantrekkingskracht uitoefenen. We moeten ons beheersen om niet te gaan zwemmen.  Opnieuw een prachtige tocht. Eenmaal aangekomen in Drunen hebben we dorst en trek in koffie. Café  Westbroek is echter gesloten, zodat we moeten doorlopen tot het ‘vernieuwde’ centrum. En flinke tippel. We hebben niet de moed terug te lopen, zodat we de route door de Baardwijksche Overlaat missen. Bij de duinrand pikken we het pad weer op. We lopen het bos van de Drunense Heide in. Schaduw! Maar geen zuchtje wind en straks zandduinen! Terwijl de zon op haar hoogste punt staat sloffen wij, bepakt en bezweet, door het warme zand. Uiteindelijk bereiken we de rand van het bos en lopen door het bos naar ‘De rustende jager’.               Het moet gezegd worden dat, in tegenstelling tot gisteren en onder meer het eiland van Nederhemert, hier de route goed is aangeduid. Absoluut noodzakelijk, anders zouden we binnen de korte keren verdwalen. In ‘De rustende jager’ eten we een broodje en drinken tonic en melk, geen bier, want we moeten nog een flink eind door het natuurgebied De Brand. Vermoeid komen we in Udenhout aan. Aangetrokken door het idee van een frisse duik en het aanzwellende, opmerkelijk kenmerkende lawaai van stemmen van mensen in een openlucht zwembad, besluiten we, alvorens af te reizen naar Brielle, te gaan zwemmen om de gemiste kans in De Wiele goed te maken.

Nog één etappe en deel I van het Pelgrimspad door Het Groene Hart zit er op. Een belevenis. Het pad is boeiend en loopt langs en door prachtige dorpen, steden en afwisselende landschappen. Je ziet Nederland van dichtbij. Je ziet ook dat er veel moois in Nederland is.